Siirry pääsisältöön

Valajaskosken pyörälenkki

Valajaisten retkilenkki pyörällä 

Edellinen blogi pyöräilystä oli vanhalla pyörällä, nyt on uusi munamankeli alla ja lenkit vähän pidentyneet. Tällä kertaa tuli käytyä pyörällä Valajaisten retkilenkki. Valajaisten retkilenkki lähtee keskustasta, menee Kemijoen ja Nelostien vartta Valajaskosken voimalaitokselle ja sieltä Itäpuolentietä takaisin Rovaniemelle. Lenkin lisäksi kävimme myös Vennivaaran kierroksen. Kokonaismatkaksi tuli noin 52 kilometriä ja alla Specialized Tricross comp hieman modattuna.


Valajaskosken retkilenkki + Vennivaaran kierros


Keskusta-Valajaskoski 14,5km

Virallinen retkilenkki menisi joen varressa kulkevaa tietä pitkin Etelänkylän ohi ja sieltä vasta nelostien varteen. Päätimme ajaa vähän suorempaa reittiä Etelänkylän Lidliin, josta mukaan evääksi ostettiin patonkia, munkkia ja pillimehua. Kotoa oli mukaan otettu jo termarillinen kahvia. 


Kuolaniemi

Etelänkylän jälkeen reitti kulkee nelostien vartta pyörätietä pitkin. Pyörätie on ihan ok kuntoinen, ei mitään isompia koloja tai kuoppia. Reitti on myös tasainen ja siinä saa hyvin koneet käyntiin. Noin yhdeksän kilometrin ajon jälkeen tie lähtee nousemaan kohti Valajaskosken risteystä. Nousua riittääkin sitten noin neljän kilometrin ajaksi. Nousu ei ole hirveän jyrkkä, mutta navakka vastatuuli ja loputon mäki on aika työläs yhdistelmä. 

Mäen päältä käännytään kohti jokea ja alamäkeä saa laskea noin kahden kilometrin verran aina voimalaitokselle asti. Voimalaitoksella pitää tietenkin pysähtyä ottamaan kuvia. Matka jatkuu tästä joen yli ja takaisin kohti keskustaa Itäpuolentietä pitkin.


Valajaskosken voimalaitos 


Valajaskoski-Pöyliövaara 12km

Kemijoen itäpuolentie on kapeahko asfalttitie. Asfaltti on paikoin aika huonossa kunnossa ja kuoppia saakin väistellä lähes koko matkan. Reilun kahden kilometrin päässä Valajaskoskelta tie menee hienon Illinaltaan yli. Altaalle pitää taas pysähtyä kuvia ottamaan. 


Illinallas

Illinaltaan jälkeen tie lähtee nousemaan loivasti, ylämäki on lähes kaksi kilometriä pitkä ja sen jälkeen tulevassa alamäessä kellotan kesän huippunopeuden 49,9km/h. Itäpuolentiellä on myös jonkin verran tietöitä ja nämä sorapätkät on pakko ottaa rauhallisesti, rengasrikko ei ole hirveän toivottava. Tällä pätkällä ei ole pyörätietä ja liikennettä on kohtuullisesti, myös raskasta, joten pyörillä pitää ajaa jonossa ja olla tarvittaessa valmiina väistämään jos tulee tiukka paikka. Itäpuolentietä ajetaan noin 11 kilometriä, jonka jälkeen reitti kääntyy soratielle kohti Pöyliövaaraa.


Pöyliövaara, ei ihan sitä mitä luvattiin 3km


Pöyliövaaran soratie eli latupohja

Reittikuvauksessa kerrotaan reitin soveltuvan myös maantiepyörille, tästä uskallan olla hieman eri mieltä. Meillä on alla gravelit ja niilläkin ajaessa tämä "soratie" eli todellisuudessa latupohja on paikoin liian karkea ja pyöriä joutuu välillä taluttamaan. Pahin pätkä on onneksi aika lyhyt ja vaaran päältä löytyy vanha hyppyrimäen paikka. Mäki valmistui 1937 ja tuhoutui Lapin sodassa 1944.  Mäki oli valmistuessaan Suomen suurin, mäkiennätys oli Lauri Pietikäisen 1941 hyppäämä 74 metriä. Hyppyrimäen kohdalta on myös hieno näköala Rovaniemen kaupunkiin. 


Pöyliövaaran hyppyrimäen muistomerkki


Hyppyrimäen jälkeen reitti laskeutuu pikku hiljaa alaspäin. Pysähdymme kohta tauolle laavulle. Laavu sijaitsee kirkasvetisen lähteen rannalla. Laavulla on nuotiopaikka ja puuliiteri. Tauolla nautitaan vähän leipää, kahvia ja nisua. Tauolla on myös mukava vähän verrytellä jalkoja ja saada erilaista liikettä reisiin. Tauon jälkeen reitti laskeutuu takaisin pikitielle ja matkavauhti alkaa taas kasvamaan.


Pöyliövaaran lähde


Pöyliövaara-Keskusta-Vennivaara-Keskusta 23km

Revontuli-kauppakeskus Nelostien päällä


Pöyliövaaran soralenkin jälkeen sileämpi asfaltti on taas miellyttävä ajaa. Reitti kulkee Ranuan tien vartta pyörätietä pitkin Kemijoen rantaan. Matkalla on myös hieno Salmenojan kävelysilta. Salmenojan sillan jälkeen reitti lähtee nousemaan Ounasvaaran rinteelle. Emme kuitenkaan nouse kuin hiukan matkaa, kunnes käännymme kohti Kemijokea ja vanhaa rautasiltaa. Rautasillan ylityksen jälkeen pitää käydä auton p-kiekkoa siirtämässä. Tästä jatketaan matkaa Kittiläntien vartta kohti Vennivaaraa. Vennivaara on uusi asuinalue keskustan länsipuolella. Sen korkein kohta on noin 30-40 metriä keskustaa ylempänä, joten tässä vaiheessa lenkkiä mäki on ihan riittävä haaste. Reitti on miellyttävä ajaa, matkalla ei ole pysähdyksiä ja asfaltti on hyväkuntoinen. Jossain vaiheessa nousua pysähdymme vielä auttamaan jollekkin nuorelle tytölle kettingit paikalleen. Näytän myös, että takavaihtajaa "kääntämällä" kettinkiin saa helposti löysää ja ne on helppo laittaa takaisin paikoilleen.

Nousu Vennivaaran päälle on pitkä, mutta loiva. Vaaraan päällä vastatuuli yltyy todella kovaksi ja vauhti hidastuu. Normaali matkavauhti nykyisellä kalustolla on tasamaalla noin 25km/h, mutta tuossa tuulessa vauhti hidastuu selvästi alle kahdenkympin. Pidämme reitin korkeimmassa kohdassa vielä lyhyen tauon ja lepuutamme jalkoja. 


Taukomaisemat Vennivaarassa

Myös Vennivaarasta Etelänkylään laskettaessa vastatuulen huomaa, pyörä ei hirveästi rullaa tasamaalla. Etelänkylässä liikennevaloihin pysähtyessä alan laskemaan, että suorinta reittiä keskustaan ajaessa, kokonaismatka jää alle viidenkympin, joten koukkaamme vielä Rantavitikan kautta Kemijoen rantaan ja sieltä keskustaan. Kirkon mäkeen tultaessa polkeminen tuntuu vielä kivalta ja päätänkin ottaa loppukirin. Viimeisen kilometrin aikana vedän jalat aika hapoille ja syke nousee ensimmäistä kertaa kunnolla punaiselle. Loppusaldo kämpän pihassa on 52,36km eikä tunnu missään.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pyörällä Kopsukselle

Pyörällä Kopsukselle Kävimme isäni ja veljeni kanssa pyörällä Kopsukselle viikonloppuna. Ruska oli jo melkein ohi, mutta kivaa oli silti. Syötiin burgereita ja kerrottiin hyviä vitsejä. Kopsusoja paikkana Kopsusojasta on puhuttu paljon tässä blogissa. Kertokaa jos kyllästytte, minä nimittäin en kyllästy😁 Olen aikaisemmin kertonut Kopsukselta tässä , tässä ja tässä jutussa. Kopsuksella on tosiaankin meidän suvun vanha kultavaltaus. Purolla on kullanhuuhdonta alkanut alunperin joskus 1950-luvulla ja loppunut vuonna 2017. Paikalla on kuitenkin edelleen jäljellä vanha kämppä, sauna ja varasto. Kämpän kunto alkaa olemaan huononemaan päin ja sen tulevaisuus on vähän epäselvä. Ainakin kattoa pitäisi paikkailla, jos käyttöä halutaan jatkaa.  Kämpän kunto huononee, saa nähdä kauanko mökki vielä pysyy pystyssä. Tavat matkustaa kämpälle Kansallispuistojen sääntöjen mukaan puistossa saa liikkua vapaasti jalan, hiihtäen, meloen ja soutaen. Pyöräily taas on sallittu ainoastaan merkityillä reitei

Talvea odotellessa

Talvea odotellessa, vielä on silti syksyä jäljellä Ylä-Lapissa ruska alkaa pikku hiljaa olemaan ohi ja Rovaniemelläkin lehdet tippuu jo puista. Talvi alkaa tuoksumaan ilmassa, onhan sitä jo odotettu. Ounasvaaran rinteeltä syksyn satoa Talvi on minun suosikkivuodenaika Kaunista😍😍 Olen aina pitänyt talvesta, ihan lapsesta asti. Iso osa lapsuuden muistoista liittyy nimenomaan talveen. Muistan lapsuuden vuosista Lapista mm. valtavat lumikinokset, ehkäpä aika kultaa muistot. Voidaanko kuitenkin porukalla sopia, että sillon oli ihan hulluna lunta Sodankylässä. Eräs hassu muisto ajoittuu noin vuoteen 2000. Tein takapihalle pienen hyppyrin lumilaudalle. Isosiskoni halusi hypätä siitä ihan vaan juoksemalla ja venäytti nilkkansa. Iskä totesi ainoastaan, että on ne vaan reikäpäitä nuo meidän tytöt. Sama sisko muuten ajoi ensimmäistä kertaa elämässään autoa minun Sierralla. Minä olin 14 ja sisko 18 tai 19.  Talvella ollaan myös paljon ajettu autolla, enemmän kylki, kuin keula edellä. Eräs kaveri

Tarinoita Kopsukselta

Tarinoita Kopsukselta, niitä riittää Kopsusoja, Kiirunakuru...tämä tuhansien (eikai sentään) tarinoiden paikka, josta olen kirjoittanut mm tässä . Itse olen täällä käynyt noin kymmenen kertaa ja joka reissulla on jotain jäänyt elävästi mieleen. Kopsusojan kämppä maaliskuussa 2014 Ensimmäinen reissu Reitti valtaukselle, nykyään enää kämpälle, kulkee Kopsusjärventietä ja viimeinen noin kilometri pitää mennä joko puronuomaa pitkin tai oikaista matalan harjanteen yli. Ensimmäisen kerran kävin Kopsuksella noin kymmenenvuotiaana isäni ja pappani kanssa. Muistan että poljimme puiston portilta kämpälle pyörillä. Minulla oli alla upouusi Nishikin etujousitettu maastopyörä. Pyörässä oli myös muovinen takalokasuoja, joka oli ainostaan edestä kiinni ja rämisi kokoajan polun kuopissa, pappa ei tästä tykännyt yhtään ja vähän meinasi pinna kiristyä. Muistan myös kun heräsin pimeässä kämpästä illalla myöhään ja ruoaksi söimme kuutiomakaronia ja nötköttiä, oli muuten hyvää. Luppo-Matin laavu Kopsusjärv